Aktualności Galeria Strona główna  
 
 
 
 
 
 
 
 

W roku szkolnym 2009/2010 w naszej szkole już po raz drugi realizowany jest projekt w ramach Programu Leonardo da Vinci „Uczenie się przez całe życie”. Tegoroczne działania przebiegają pod hasłem „Droga do sukcesu na rynku pracy poprzez doskonalenie umiejętności zawodowych”. W stażach zagranicznych w Czechach i Niemczech uczestniczyło 15 uczniów klas hotelarskich oraz 15 uczniów klas ekonomicznych. O udziale uczniów w projekcie zadecydowały osiągnięte przez nich wyniki z przedmiotów zawodowych i języków obcych oraz opinia wychowawcy o zachowaniu i przestrzeganiu zapisów regulujących pracę szkoły.

Przed wyjazdem na staż…

Przed wyjazdem na staż uczniowie uczestniczyli w dodatkowych lekcjach przygotowujących ich do wyjazdu. W przygotowaniu zawodowym, językowym, kulturowym i pedagogicznym uczestniczyli wszyscy uczniowie zakwalifikowani do projektu. Dodatkowo uczniowie uczestniczyli w spotkaniach informacyjnych. Odbyły się spotkania organizacyjne z uczniami i rodzicami, gdzie wyjaśnione zostały kwestie związane z organizacją stażu i moim bezpieczeństwem – Sandra z klasy III f T. Dzięki przygotowanej prezentacji oraz opracowanym broszurom informacyjnym uczniowie poznali między innymi program stażu, zakres swoich obowiązków, miejsca odbywania stażu, warunki lokalowe i socjalne. Przed wyjazdem, podczas przygotowań udzielono mi wszelkich informacji o miejscu odbywania stażu, zakwaterowaniu, jak również udzielono mi przydatnych wskazówek pomocnych przy doborze osobistych przedmiotów – Mariola z klasy IV b T.

Podczas stażu …

Grupa uczniów z klas hotelarskich wyjechała na staż do Czech. Swoje praktyki zorganizowane przez Zespół Szkół w Šilheřovicach młodzież odbyła w Hotelu BulyAréna w czeskich Kravařach. Podczas trwania stażu uczniowie doskonalili swoje umiejętności aranżacji sali konsumpcyjnej, serwowania potraw i napojów, obsługi gości i dokonywania rezerwacji w programie komputerowym. Dzięki temu stażowi poszerzyłam umiejętności dotyczące mojego zawodu – Jessica z klasy III g T. Staż stał się również świetną okazją do wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce, elastyczności, mobilności, przedsiębiorczości i dostosowania się do pracy w innych warunkach.

Uczniowie klas ekonomicznych odbywali staż w niemieckiej firmie F+U Sachsen gGmbH w Chemnitz. Podczas praktyk uczniowie mieli między innymi możliwość posługiwania się technologią komputerową poznając niemieckie programy księgowe, magazynowe i kadrowe, sporządzali dokumentację handlową związaną z zaopatrzeniem i zbytem. Zapoznaliśmy się z warunkami zawierania umów sprzedaży oraz kontaktów handlowych, które obowiązują na terenie Niemiec. Tworzyliśmy także na podstawie dokumentów źródłowych zamówienia na towary – Iwona z klasy IV b T. Wykonywane prace na miejscu stażu były poszerzeniem wiadomości zdobywanych na zajęciach w Polsce w ramach przedmiotów zawodowych. Staż pomógł mi udoskonalić nabyte umiejętności – Justyna z klasy IV b T. Myślę, że doświadczenie zdobyte na stażu przyda mi się w dorosłym życiu -  Ola z klasy III b T.

Wyjazdy w ramach projektu to również szansa na doskonalenie umiejętności językowych uczniów. Konieczność radzenia sobie z obowiązkami zawodowymi oraz nawiązywanie kontaktów interpersonalnych ze społecznością lokalną sprawiło, iż uczniowie udoskonalili swoje umiejętności językowe. Udoskonaliłam umiejętność porozumiewania się z obcokrajowcami – Malwina z klasy III g T.

Założenia realizowanego projektu nie ograniczały się jednak tylko do doskonalenia umiejętności zawodowych i językowych. Uczniowie mieli również możliwość uczestniczenia w wycieczkach przedmiotowych oraz kulturowych. W Niemczech zwiedzili Chemnitz, Lipsk oraz stolicę Saksonii, Drezno. W Czechach zobaczyli m.in. Pragę, miejscowość Kutná Hora oraz Opavę. Poznaliśmy obyczaje panujące w Niemczech. Mieliśmy także styczność ze stażystami z Bułgarii, Włoch, Litwy oraz Turcji – Iwona z klasy IV b T. Podczas dwutygodniowych praktyk znalazł się również czas na poznanie społeczności lokalnej, co przyczyniło się również do przełamywania barier w komunikowaniu się w języku obcym. Uczestniczyłam w jarmarkach świątecznych regionu Sachsen, miałam możliwość rywalizacji sportowej z okolicznymi mieszkańcami – Mariola z klasy IV b T. Czas wolny podczas stażu spędziłam dosyć aktywnie: miałam możliwość korzystania z między innymi z Aqua parku, kortu tenisowego, kręgielni, fitness clubu – Jessica z klasy III g T. Na terenie ośrodka mieściły się obiekty sportowe, kręgielnia oraz sala komputerowa z których mogliśmy korzystać w wolnym czasie. W pokojach były telewizory z DVD, wiec wieczorami oglądałam filmy – Ola z klasy III b T.

Na miejscu wraz z uczniami przebywali opiekunowie z organizacji wysyłającej. Grupą niemiecką opiekowała pani Katarzyna Panfil, z kolei opiekę nad uczniami w Czechach sprawowała pani Iwona Wewióra. Dodatkowo grupami przebywającymi na stażu opiekowali się przedstawiciele instytucji partnerskich. Na miejscu był ze mną opiekun, który służył mi cały czas pomocą, utrzymywałam też mailowy kontakt z organizacją wysyłającą – Ewelina z klasy III b T.

Po stażu …

Czas na stażu szybko minął. Stażyści po przybyciu do kraju mieli okazję podzielenia się wrażeniami i refleksjami z uczniami szkoły. Już wkrótce uczniowie otrzymają dokumenty Europass Mobilność (organizacja wysyłająca nawiązała kontakt z Krajowym Centrum Europass), potwierdzające nabyte umiejętności zawodowe, językowe i zdobyte kompetencje społeczne. Myślę, że otrzymane dokumenty pomogą mi w przyszłości w zdobyciu ciekawej pracy – Silvia z klasy III f T. Rezultaty stażu przeszły moje najśmielsze oczekiwania. Wyniosłem z niego bardzo dużo, wiele się nauczyłem, poprawiłem nabyte wcześniej umiejętności, podszkoliłem umiejętności językowe – Bartek z klasy III g T.

Małgorzata Lach

koordynator projektu

 

Wypowiedzi uczniów zaczerpnięte zostały z raportów złożonych w aplikacji Rap4Leo oraz z mailowych relacji do organizacji wysyłającej.

Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie” Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko autora i Komisja Europejska ani Narodowa Agencja nie ponoszą odpowiedzialności za umieszczoną niej zawartość merytoryczną oraz za sposób wykorzystania zawartych w niej informacji.

Przeczytaj więcej o projekcie