W dniach
od 27 maja do 16 czerwca bieżącego roku kolejna grupa uczniów naszej
szkoły wraz z opiekunem mgr Moniką Pawlus przebywała na
stażu w niemieckim mieście Chemnitz. Grupa12 uczniów
kształcących się w zawodzie technik ekonomista miała okazję
wyjechać na zagraniczny staż dzięki realizowanemu w szkole
Programowi Leonardo da Vinci.
F+U Sachsen GmbH,
organizacja, która przyjęła naszą grupę to placówka
zajmująca się międzynarodowymi projektami
kształceniowymi i zawodowymi.
Organizacja realizując projekty,
od wielu lat
szkoli młodzież w zakresie rachunkowym, marketingowym i
kadrowym
oraz w zakresie prac biurowych.
W ramach stażu uczniom zagwarantowane zostało wyżywienie
wraz z zakwaterowaniem, ubezpieczenie, transport, przejazdy
lokalne a także kieszonkowe.
Do wyjazdu na staż uczniowie przygotowywali się pod kątem
zawodowym i językowym. Uczestniczyli
również
w spotkaniach z pedagogiem szkoły,
a na spotkaniach organizacyjnych zapoznali się z ideą
programu, swoimi obowiązkami i zasadami panującymi na tego
rodzaju zagranicznych praktykach. W ramach przygotowań do
stażu uczniowie nie tylko pracowali pod okiem nauczycieli,
ale również sami wyszukiwali i przedstawiali na forum
informacje związane z zasadami uruchomienia firmy w
Niemczech, niemieckim rynkiem pracy czy tez organizacją
rynku reklamowego. Przedstawili również najważniejsze
informacje o samym mieście Chemnitz, miejscu, gdzie odbywali
staż.
W trakcie trwania stażu uczniowie uczestniczyli w wykładach
teoretycznych, jak również odbywali kursy językowe oraz
tworzyli komputerowe plany biznesowe „swoich” firm.
Szczególnie to ostanie zadanie przyniosło wiele emocji
związanych z koniecznością utrzymania firmy na rynku i
niedopuszczenia do jej bankructwa. Oprócz zajęć w samym
ośrodku, uczniowie naszej szkoły odbyli również praktykę w
faktycznie istniejącej firmie w Rathaus, gdzie poznali jej
strukturę organizacyjną i zakres działalności. W ramach
zajęć stażyści tworzyli logo firmy, sporządzali dokumentację
związaną, między innymi, z zamawianiem towarów.
Udział w stażu
to szansa nie
tylko na zdobycie nowych doświadczeń zawodowych
ale również na nawiązanie nowych znajomości i przyjaźni.
„Poznawaliśmy
ciekawych ludzi innych narodowości – Hiszpanów, Chińczyków
oraz Węgrów” - stażystka Magda.
Takie kontakty z innymi ludźmi
to również
okazja na doskonalenie umiejętności językowych.
Jest to również jeden z priorytetowych celów realizowanego
programu Leonardo da Vinci.
„Odbyło
się małe kameralne spotkanie z Chińczykami oraz Hiszpanami,
w jednym pokoju rozmawialiśmy w 5 językach (niemiecki,
angielski, hiszpański, chiński oraz polski).
Oczywiście nauczyliśmy Hiszpanów oraz Chińczyków kilku
zwrotów po polsku a oni nauczyli nas w swoich językach, było
naprawdę interesująco”
- stażystka Milena.
Program stażu przewidywał ponadto
organizację
czasu wolnego. „Były organizowane wycieczki do Drezna,
Lipska, Berlina, Muzeum Przemysłu, Wytwórni Wód Mineralnych,
drukarni i Aqua Parku” - stażystka Joanna. Szczególnie
niezapomniana okazała się
wycieczka do Berlina, pełna niesamowitych przygód i
niezapomnianych wrażeń.
Wszyscy uczestnicy stażu otrzymali certyfikaty od
organizacji goszczącej, a wkrótce otrzymają również
„europejski paszport”, czyli certyfikat „Europass-Mobilność”.
Dokument ten jasno określa zakres czynności wykonywanych
podczas stażu zagranicznego, przez co staje się ważnym
dokumentem dla przyszłych potencjalnych pracodawców.
Po odbytym stażu pozostały nie tylko wspomnienia. „Udoskonaliłem
język niemiecki. Mam nadzieję, że dzięki stażowi w Niemczech
będę mógł łatwiej znaleźć pracę zarówno w Polsce jak i poza
granicami kraju” - stażysta Kamil.
„Praktyka
spełniła moje oczekiwania. Przełamałam bariery językowe.
Nauczyłam się samodzielności. Mam nadzieję, że zdobyte
certyfikaty pomogą mi zdobyć satysfakcjonującą pracę” -
stażystka
Justyna.
Już we
wrześniu kolejna grupa uczniów wyjedzie na staż zagraniczny.
Niemal wszyscy stażyści, którzy odbyli już zagraniczną
praktykę podkreślają, że wyjeżdżający na staż nie powinni się
niczego obawiać, powinni wykorzystywać w jak
największym stopniu szansę zdobycia nowych doświadczeń i
umiejętności.
Małgorzata Lach
Przytoczone wypowiedzi uczniów pochodzą z raportów złożonych
przez nich w aplikacji Rap4Leo.