Zespół Szkół Nr 2

im. Wojciecha Korfantego

ul. Poznańska 1a

44-335 Jastrzębie-Zdrój


tel.:
32 471 16 33

Zespół Szkół Nr 2 realizuje projekt „Ekonomiczny challenge z Korfantym”

Projekt realizowany z Narodowym Bankiem Polskim
w ramach programu edukacji ekonomicznej.

autorski_plakat.jpg

Autorski plakat promujący projekt "Ekonomiczny challenge z Korfantym"


_______________________________________________________________________________________________

Projekt obejmuje:

  • zajęcia przygotowawcze dla uczniów klas ekonomicznych Zespołu Szkół Nr 2
  • warsztaty w jastrzębskich szkołach podstawowych "Ósmoklasiści tworzą startupy” – ich celem jest:

                       - wskazanie ósmoklasistom nowoczesnych form oszczędzania i pozyskiwania środków na biznes,

                       - ukazanie sposobów konstruowania własnych biznesplanów,

                       - pokazanie, jak analizować otoczenie czyli konkurencję i potencjalnych klientów,

                       - opracowanie analizy SWOT,

                       - planowanie działań marketingowych w tym kampanii reklamowej.

  • konkurs ekonomiczny dla ósmoklasistów "W zgodzie z ekologią - mój pomysł na biznes" - w ramach konkursu uczniowie klas ósmych przygotują biznesplany w formie prezentacji multimedialnych
  • wycieczkę ekonomiczną dla uczestników projektu z Zespołu Szkół Nr 2 do Krakowskiego Salonu Ekonomicznego NBP.

ulotka.jpg

Ulotka promująca projekt "Ekonomiczny challenge z Korfantym"


Spotkanie podsumowujące działania projektowe

13 czerwca 2022 roku w Zespole Szkół Nr 2 odbyło się spotkanie podsumowujące działania w ramach projektu „Ekonomiczny challenge z Korfantym”. W spotkaniu uczestniczyła pani Dyrektor Ewa Mentel, koordynatorzy projektu i oczywiście młodzież klas ekonomicznych, w tym uczestnicy projektu.

Podsumowane zostały działania projektowe, takie jak przygotowanie warsztatów „Ósmoklasiści tworzą startupy” czy przeprowadzone kampanie informacyjne w szkołach podstawowych. Najwięcej emocji wzbudziły wspomnienia związane z prowadzonymi warsztatami przez uczniów Korfantego. Młodzież chętnie podzieliła się zdobytym doświadczeniem.

Kolejnym działaniem było zorganizowanie konkursu „W zgodzie z ekologią – mój pomysł na biznes” zakończonego galą wręczenia nagród oraz prezentacją najlepszych prac.

Nagrodą dla uczniów biorących udział w projekcie była wycieczka do Krakowskiego Salonu Ekonomicznego NBP. To również wydarzenie, które uczniom zapadło w pamięć i, jak twierdzą, „chętnie by je powtórzyli”.

Spotkanie było dobrą okazją do przedstawienia mocnych stron przedsięwzięcia:

- utrwalenie wiadomości z zakresu pozyskiwania kapitału i oszczędzania

- tworzenie biznesplanów

- umiejętności pracy przy komputerze z programem graficznym (przygotowanie ulotki, plakatu promującego projekt)

- umiejętność podziału zadań i pracy w grupie.

Pewną trudnością w realizacji działań były czynniki zewnętrzne takie np. jak: niepewność sytuacji epidemiologicznej czy tragiczne wydarzenia na Śląsku. Jednak wartość dodana dla uczestników projektu jest wymierna, a sami uczniowie zdecydowali, że chętnie wezmą udział w kolejnym projekcie w przyszłym roku szkolnym.

Niektóre wypowiedzi uczniów:

Utrwaliłem swoją wiedzę nabytą w latach poprzednich” Nauczyłem się przekazywać swoją wiedzę w ciekawy sposób, dostosowywać swój język do odbiorcy – Brunon

Przygotowując się do warsztatów rozszerzyłem swoją wiedzę na temat pozyskiwania funduszy na uruchomienie i prowadzenie firmy”- Dorian

Utrwaliłem swoją wiedzę w tworzeniu biznesplanów oraz pozyskiwania funduszy na firmę– Łukasz

Utrwaliłam się wiedzę z zakresu rozpoczęcia działalności gospodarczej. Uważam, ze ta wiedza bardzo mi się przyda. W przyszłości chciałabym otworzyć własną firmę. Myślę, że warsztaty pomogłyby mi nawet w stworzeniu pomysłu, na czym ta działalność miałaby polegać, to jest bardzo ważne, ponieważ pomysł jest podstawą tworzenia własnego biznesu” – Dominika

„Uważam, że wiedza z zakresu uruchomienia działalności gospodarczej jest bardzo przydatna, nieważne jaką szkołę się skończyło. Umiejętność uruchomienia firmy może każdemu pomóc w przyszłości” - Dorian

Myślę, że nauczałam się pracy w stresujących sytuacjach, dzięki warsztatom zdobyłam umiejętności społeczne” - Dominika

"Prowadzenie warsztatów było dla mnie ciekawym doświadczeniem, nauczyłem się pracy w grupie – Łukasz.

Wiedza jaką przekazywaliśmy jest moim zdaniem bardzo przydatna. Nigdy nie wiem czy w przyszłości nie pomoże nam ona w samorozwoju” - Kinga

„Najciekawszą częścią warsztatów w Krakowie dla mnie było poznawanie wytwarzania pierwszych monet. Zdziwił mnie fakt, że były one wykonywane ręcznie” - Łukasz

„Najciekawsza byłą sztabka złota, to najcenniejsza rzecz jaką zobaczyłem” - Dorian

„Najciekawszą rzeczą na warsztatach w Salonie Ekonomicznym w Krakowie była historia pieniądza polskiego oraz sposoby jego wytwarzania- Brunon

"Jedną z najciekawszych rzeczy, z którymi miałem styczność w Krakowskim Salonie Ekonomicznym to przybliżanie informacji na temat polskiej waluty, jak zmieniła się ona na przestrzeni lat, czym jest inflacja, jaki ma ona wpływ na gospodarkę oraz jaki ma wpływ na nas. Poznaliśmy jak wyglądały dawne banknoty i monety" - Michał



287211214_1325837044612203_8799825260788974843_n.jpg

287538500_790891871878157_397521767138138178_n.jpg

Ekonomiczna wycieczka do Krakowa

Trwa realizacja projektu „Ekonomiczny challenge z Korfantym”. Za nami warsztaty w szkołach podstawowych, konkurs na najlepszy biznesplan eko-firmy oraz gala wręczenia nagród dla ósmoklasistów. Kolejnym działaniem projektowym była wycieczka edukacyjna do Krakowa.

16 maja 2022 roku uczestnicy projektu odwiedzili Krakowski Salon Ekonomiczny NBP. Młodzi ekonomiści z Korfantego poznali historię pieniądza polskiego, obejrzeli reprodukcje wybranych monet i banknotów oraz poznali sylwetki ważnych i wybitnych ekonomistów. W Gabinecie Numizmatycznym zostały zaprezentowane najpiękniejsze monety okolicznościowe i banknoty wyemitowane przez Narodowy Bank Polski w ciągu ostatnich 30 lat. Ciekawostką była sztabka wykonana ze złota najwyższej próby, którą młodzież mogła zobaczyć, a także (ze względu na spory ciężar) próbować podnieść. Wizyta w Salonie Ekonomicznym była również świetną okazją do utrwalenia wiadomości z zakresu zadań NBP oraz roli banków w gospodarce.

Piękna pogoda, wspaniały klimat Krakowa oraz zgrana grupa uczestników projektu „Ekonomiczny challenge z Korfantym” sprawiła, że wyjazd był udaną atrakcją dla młodzieży. Warto podkreślić, że wycieczka była sfinansowana ze środków NBP, a sam projekt realizowany jest z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej.





Gala wręczenia nagród w konkursie ekonomicznym

10 maja br. w naszej szkole odbyła się uroczystość wręczenia nagród uczniom szkół podstawowych, którzy wzięli udział w konkursie „W zgodzie z ekologią - mój pomysł na biznes”. Konkurs był jednym z kilku działań zrealizowanych w ramach projektu „Ekonomiczny challenge z Korfantym”.

Przed realizacją konkursu…

Jeszcze zanim ogłoszony został konkurs na najciekawszy biznesplan, w jastrzębskich szkołach podstawowych organizowane były warsztaty „Ósmoklasiści tworzą startupy”. Prowadzili je uczestnicy projektu - uczniowie klas ekonomicznych. Dla uczniów Korfantego była to świetna okazja do powtórzenia i utrwalenia zagadnień związanych z tworzeniem biznes planu. Nie wystarczy jednak mieć wiedzę – trzeba również umieć przekazywać ją dalej. Albert Einstein powiedział że „Jeżeli nie potrafisz czegoś prosto wyjaśnić – to znaczy, że niewystarczająco to rozumiesz”. Idea prowadzenia warsztatów „przez uczniów dla uczniów” było strzałem
w dziesiątkę.

Konkurs „W zgodzie z ekologią - mój pomysł na biznes”…

Do konkursu zgłosiło się 22 uczniów z jastrzębskich szkół podstawowych. Zadaniem było nie tylko opracowanie biznesplanu na własny biznes, ale również uwzględnienie w pomyśle zagadnienia związanego z ekologią. W biznesplanie należało odnieść się między innymi do rynku potencjalnych odbiorców, konkurencji, sposobów pozyskania kapitału, analizy SWOT, należało również przygotować logo firmy. Zadanie wydawało się trudne, jednak uczniowie szkół podstawowych poradzili sobie z nim świetnie.

Gala wręczenia nagród…

Warto zaznaczyć, że poziom prac przesłanych w konkursie był wysoki.

A oto wyniki konkursu:

  • I miejsce: Jan Noszczyk, Kacper Radziszewski, Sebastian Sacewicz ze Szkoły Podstawowej nr 12
  • II miejsce: Justyna Kosowska, Ewelina Sypiół ze Szkoły Podstawowej nr 10

oraz

  • Szymon Kucharski ze Szkoły Podstawowej nr 5
  • III miejsce: Julia Chruściel, Marcel Zdybel, Wiktor Zdybel ze Szkoły Podstawowej nr 12

Przyznane zostały również wyróżnienia:

  • Wiktoria Bieniek, Natalia Bieniek, Nadia Świstak ze Szkoły Podstawowej nr 5
  • Zuzanna Potoniec, Liliana Potoczna, Wiktoria Budny ze Szkoły Podstawowej nr 12
  • Jakub Więcek, Dominik Klyszcz, Krystian Herok ze Szkoły Podstawowej nr 12

Wszystkim uczniom serdecznie gratulujemy!

Podczas gali wręczenia nagród ósmoklasiści, którzy znaleźli się na podium, zaprezentowali swoje prace szerszej publiczności: zaproszonym uczniom ze szkół podstawowych oraz społeczności Korfantego. Podczas uroczystości nie zbrakło również Dyrektora Zespołu Szkół Nr 2 Pani Ewy Mentel, nauczycieli szkół podstawowych oraz koordynatorów projektu „Ekonomiczny challenge z Korfantym”.

Małgorzata Lach

LOGO_NBP_projekt.jpg

Nagrodzone prezentacje uczniów szkół podstawowych

I miejsce Jan Noszczyk, Kacper Radziszewski, Sebastian Sacewicz




II miejsce Justyna Kosowska, Ewelina Sypiół




II miejsce Szymon Kucharski




III miejsce
Julia Chruściel, Marcel Zdybel, Wiktor Zdybel




_____________________________________________________________________________

Warsztaty prowadzone przez uczniów klas ekonomicznych Zespołu Szkół Nr 2
w jastrzębich szkołach podstawowych.

Efektywne działanie, kreatywność, przekazywanie wiedzy i dobra zabawa – to atuty spotkań
z ósmoklasistami.





Materiały z warsztatów "Ósmoklasiści tworzą startupy"

______________________________________________________________________________________________

5.jpg

Przykładowe efekty prac ósmoklasistów


Przykładowe ćwiczenie przeprowadzane podczas warsztatów

Do pobrania:

Biznes plany  - materiały opracowane przez uczniów klas ekonomicznych podczas zajęć przygotowawczych



„Projekt realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej”